sova säng säng säng

Alexander har på sista tiden börjat krångla lite när han ska sova. Tidigare har vi suttit bredvid hans spjälsäng tills han somnat. Det har tagit runt 10-15 minuter varje gång. Numera har han dock blivit så pass social så han bara vill ligga och babbla en massa med den som sitter hos honom och det har börjat ta allt längre tid att få honom att somna.
I tisdags fick jag nog. Det är så tröttsamt och tråkigt att sitta där och bara vänta på att han ska behaga somna!
Så jag körde
5-minutersmetoden.
En kvart senare somnade han, utan alltför stora protester. Sen dess somnar han i stort sett aldrig medan någon sitter hos honom utan vi får gå ut för att han ska somna! Ibland får man gå tillbaka 1 eller 2 gånger och ge honom nappen men då är vi bara inne den korta stunden. Snacka om att det känns skönt!

Ni kan ju gissa om jag förespråkar 5-minuters metoden! :o)
Jag är dock medeten om att Alexander aldrig varit så jättesvår att söva så jag tror nog inte att det fungerar på alla. Det är dock väl värt att prova för belöningen är så härlig! :o)

Nu ska vi strax åka och hälsa på Alma! :o)

Kommentarer
Postat av: Vivi

Har kört 5-minuters-metoden på båda mina grabbar och det har funkat jättebra! Man har varken tid eller ork att spendera halva kvällarna med sövning av barn, iallafall hade inte jag det... ; )

2008-08-07 @ 11:43:42
Postat av: Spiros

Jo, du berättade ju att ni kört det när ni var här, det var så jag kom på idén att testa! :o) Ibland skär det lite i hjärtat men man får ju igen det i slutändan!

Postat av: Elin

Hmm..ska kolla länken, har ju bara hört talas om den, måste läsa! Det har väl kanske det där med övertygelse att göra, att man tror på det man gör!

2008-08-07 @ 21:58:45
Postat av: Spiro

Sen så är det ju lättare att vara övertygas när det fungerar på 15 min. Misstänker att din bestämda tjej nog skulle ta lite längre tid på sig! Var övertygad om att du redan provat den förresten! :o)

2008-08-08 @ 11:11:42
URL: http://spiro.blogg.se/
Postat av: Susanne

Hej! Övertygelse och att tro på det man gör, är nog det viktigaste, som sagt. Såg att det handlade om 5-minutersmetoden. Måste tala om att jag har en otroligt envis tjej som när man försöker natta genom att vara med henne, krånglar allt mer ända tills hela natten blir ett enda krångel och trassel. Går man ut och låter henne vara så kan hon gråta lite, kanske en minut, sedan somnar hon. Men första gången (vi har ramlat tillbaka vid semesterresa) kan hon gråta över en halvtimme, en timme när hon har varit övertrött och jättearg. Men nästa natt har varit bättre och några nätter senare har hon sovit jättebra! (De stora sov med mig, tycker den yngsta sover bättre.) Men när hon är arg så blir det bara värre om jag går in var 5 minut. Man måste nog känna efter och prova sig fram vad som passar. Oj, det blev lite långt kanske. Vilken fin blogg! Hälsningar Susanne i Stöde.

2008-08-08 @ 19:39:13
URL: http://ekofamiljen.blogg.se/
Postat av: Spiro

Jo, alla barn är ju individer så jag tror också att man måste själv göra sin egen modifiering av metoden..

2008-08-08 @ 19:50:17
URL: http://spiro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback