de där smakportionerna

Imorgon blir Alexander 4 månader, time flies.
Nu har frågorna börjat komma om han inte ska börja få äta vanlig mat snart. 4 månader är ju i mångas ögon "starskottet". Livmedelsverket har dock ändrat sin
rekommendation på senare år till 6 månader. Alltså; enbart bröstmjölk tills barnet är 6 månader och då börja med smakportioner. Jag märker dock att de flesta jag känner till väljer att börja introducera mat vid 4 månaders ålder. Jag respekterar deras val och anser att var och en måste få välja själv hur de vill göra. Jag kan förstå att det är efterlängtat för många att introducera mat, då barnet för det mesta blir mättare och förhoppningasvis då börjar sova hela natten.

Alexander har sovit hela natten utan att äta sen han var 2-3 veckor gammal...
Alexander blir mätt och nöjd på den mat han får och det fungerar bra för mig med amningen.

Därför har jag och M kommit överens att i alla fall vänta med maten tills han är 5 månader. (Anledningen att vi sagt 5 månader är att barnet tydligen är som mest nyfiken på nya smaker under åldern 4-6 månader och vi vill att han ska hinna smaka så mycket som möjligt!)

Det är konstigt. Först är det sånt sabla press att man ska amma och att det är så himla bra. Sen så är det helt plötsligt så bråttom när barnet fyller 4 månader att man ska börja ge det vanlig mat.
Man måste våga stå på sig när man är förälder, det märkte jag tidigt!

Kommentarer
Postat av: Elin

2008-08-10 @ 10:18:47
Postat av: Elin

Självklart ska var å en förälder bestämma själv när det är dags att börja med mat!

För oss har inte smakportionerna resulterat i mindre amning eller ett mättare barn. För så lite som hon smakar åt gången gör varken från eller till verkar det som! Jag får alltid amma efteråt så hon ska bli mätt...

Tror iaf att det kan vara bra att börja innan 6 mån, med tanke på det du å jag diskuterade. Att de från 6 mån inte bara klarar sig med bröstmjölk, men då inte är van annan mat, kan kanske bli ett problem? Eller har de ändrat det också? Måste prata med min moster...:)

Råd hit å dit, det är inte lätt att vara mamma (eller pappa) jämt! Men med god självkänsla, att tro på sig själv å sunt förnuft kommer man längst skulle jag tro...:) Iris har dessutom blivit hård i magen av maten verkar det som, trots mkt bröstmjölk.

2008-08-10 @ 10:23:17
Postat av: Elin

haha, jag gillar min första kommentar! Å härmed har jag "gett igen" för kommentarsbombningen härom dagen!!;)

2008-08-10 @ 10:26:37
Postat av: Spiro

Det är lite luddigt. På livsmedelsverkets hemsida står det: bara bröstmjölk till 6 månader, börja med smakportioner då. Men sedan står det; barnet behöver komplettera bröstmjölken med annat från 6 månader. Jamen tänk då om det tar ett tag för att få dom att fatta lixom??? Nåja, 5 månader känns som en bra kompromiss för mig iaf!

Postat av: Emma

Go Fisan!! Stå på dig, det finns inga belägg för att ungarna sover bättre med vanlig mat dessutom är allt så mycket smidigare med ammning/ersättning, många som väntar barn nr två osv skjuter ofta upp smakportionerna då det faktiskt är rätt knöligt, när man väl börjat med mat måste man ju fortsätta och det kostar + tar mer tid. SÅ NJUT AV AMNINGEN ett tag till :) Puss!!! ps, smakportionerna är ju nästan ingen mat ändå så man fortsätter ju med mjölken oändligt länge till känns det som. pps, vi började tidigt med mat till minna för jag tyckte det var roligt och för att amningen inte fungerade, så alla gör som du sa sina egna val, respekt :)

2008-08-11 @ 19:26:09
URL: http://[email protected]
Postat av: Spiro

Jo, det är ju praktiskt med amningen på det viset att man alltid har maten med sig.. :oP Jag tycker det ska bli jättekul att börja ge Alex mat, det märks att han är intresserad av vad vi andra stoppar i munnen! :o)

2008-08-11 @ 22:34:09
URL: http://spiro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback