Nu ska VI gå och lägga oss

Kikade lite på nyhetmorgon imorse medan jag samlade inspiration till att kliva upp ur sängen.
Råkade hamna på "middagstipset".
Kocken gjorde någon typ av lammfärs med massa kolijox i och lindade med filodeg. Men det var inte det jag skulle prata om. Varför, jag säger VARFÖR, säger tv-kockar så ofta "vi" när de menar jag???

Ex:
"Sen så hackar VI löken"
"VI penslar degen med ägg"
"Nu ställer VI in den i ugnen i 30 min"

Jag ser bara en person i rutan iaf! Tycker dom att dom är så fina att dom talar om sig själva i tredje person? Eller tänker dom sig att jag står i mitt kök med TVn på och febrilt försöker hänga med och göra samma sak som visas i rutan?

För att dra det ytterliggare ett steg. Tänk om jag skulle säga så i mitt jobb?
"Nu ska VI ta ett blodtryck"
"Nu ska VI lägga om ditt sår"
"VI ska fråga läkaren om saken så kommer VI tillbaka sen"
Vojne, psykakuten nästa...

BTW har ni sett att jag numera har kategorier? Jojo..

Kommentarer
Postat av: lillsyrran

Nu ska VI till skolan, suck.

2007-04-25 @ 07:36:39
Postat av: mamma

Nu ska VI vara snälla.......
Du fick svar av Göran vilkens hund det var!

Postat av: Hanna

"Nu ska VI ta ett blodtryck"
"Nu ska VI lägga om ditt sår"

Det later val som nat som en skoterska skulle kunna saga? Tycker jag iaf. Som att du och patienten, liksom TV-kocken och soffliggaren, ar ett team. For att inte utelamna den passiva parten?

2007-04-25 @ 10:12:58
Postat av: Linda S

Jag tycker också att det låter som en sköterska skulle kunna säga Vi, tror inte att jag skulle reagera på det. Jag tycker det är lite trevligt att säga Vi - känns som att alla får vara med då.

2007-04-25 @ 11:09:31
URL: http://www.sjolen.com
Postat av: Spiro

Lillsyrran: Hihi, kul för dig!

Mamma:Jupp, såg det!

Hanna: Jag tycker det känns nedvärderande att säga vi på nåt sätt.

Linda: Hm, känner mig lite nedröstad..

2007-04-25 @ 15:57:53
URL: http://spiro.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback