recept-utmaning!

Jag såg att Sandra fått många besökare tack vare ett recept. Så kom jag att tänka på den kladdkaka jag brukar göra som är supermumsig och lätt att göra. Därför tänkte jag dela med mig av receptet.
Då kom jag på att det vore kul att se andras favoritrecept.
Tillslut kom snilleblixten:
-Jag gör det till en utmaning!
Såhär går det till:
Jag bjuppar på mitt mumsiga och lättlagade recept. Sen utmanar jag några andra att i sin tur bjuda på ett favopritrecept och utmana vidare. Kul va? :o)

Här är mitt recept på kladdkaka:

2 ägg
2 dl socker
100 g smör eller margarin
1 dl vetemjöl
3/4 dl kakao
1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst.
Blanda de torra ingridienserna och blanda ner i äggsmeten.
Smält smöret och häll i detta, blanda.
Häll i bröad form. Grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader i 15 minuter.
Se till att kakan stått i kylan några timmar innan den äts, då är den godast!

Jag utmanar:
Sandra (du verkar vara en hejare på bakning!)
Tina (ska bli kul att se vad du hittar på)
Linda K (hihi, kan inte låta bli!!)
Janne (gissar att det blir ett kanelbullerecept)

Bring it on!

UPDATE: Är det fler som känner sig givmilda så gör som Linda och skriv i kommentaren alt lämna en kommentar att jag ska kolla er blogg! Kul! :o)

Kommentarer
Postat av: Linda Ahlgren

Jag är med o lämnar ett bidrag jag med... den här är sååå himla god tycker jag.



Jordgubbspaj med vitchokladkräm



Gudagod paj med chokladdoppade jordgubbar



Pajbotten:

60 g smör

100 mald mandel

3 msk strösocker

1 ägg

½ dl vetemjöl



Fyllning:

150 g vit blockchoklad

2 dl vispgrädde

1 dl kesella

½ l jordgubbar

100 g ljus choklad

1-2 msk majsolja

50 g flagad rostad mandel



Gör så här:

Pajbotten: Blanda smör, mandel, socker och ägg till en smidig massa. Tillsätt mjöl och samla ihop till en deg. Slå in den i plastfilm och låt den vila några timmar i kylen. Kavla ut degen på lätt mjölat bakbord och klä en pajform ca 25 cm i diameter. Grädda ca 10 min på 200°. Låt svalna.

Halvera jordgubbarna. Smält den ljusa chokladen i vattenbad och rör ner majsoljan. Doppa jordgubbarna i chokladen och låt dem stelna på ett fat i kylen.



Fyllningen: Smält den vita chokladen i vattenbad. Vispa grädden styv. Blanda choklad, vispgrädde och kesella till en jämn kräm. Bred på pajskalet.

Garnera pajen med jordgubbarna och mandeln.



Postat av: Spiro

Va kul att du också vill vara med! Pajen låter supergod men lite för avancerad i nuläget. Jag kanske ger mig på den när Alexander blivit lite större! :o)

2008-06-19 @ 22:32:50
URL: http://spiro.blogg.se/
Postat av: Linda K

HA HA HA!

2008-06-21 @ 20:42:04
URL: http://iabloggar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback